Duurzame inzetbaarheid is een steeds vaker besproken onderwerp binnen zorg- en welzijnsorganisaties. En maar goed ook, want er wordt veel van zorgmedewerkers gevraagd. Wist jij dat zorgmedewerkers meer gebruik maken van de zorg dan gemiddeld? En dan hebben we het met name over psychische zorg en fysiotherapie. De vraag is: wat kun je daar als organisatie aan doen?
Duurzame inzetbare medewerkers, zijn medewerkers die hun werkzaamheden zowel fysiek als mentaal goed aankunnen. Het zijn medewerkers die hun werk uitvoeren met energie en in staat zijn om hun werk nu, maar ook in de toekomst, te behouden. Belangrijk hierbij is dat de opdrachten en werkzaamheden haalbaar zijn, om de gezondheid en het welzijn van de medewerker te bewaken. Niet alleen de werkgever draagt hier verantwoordelijkheid voor, ook de werknemer zelf.
Voor zorgorganisaties zijn duurzaam inzetbare medewerkers ontzettend waardevol. Elke organisatie streeft naar fysiek en mentaal gezonde medewerkers die gelukkig zijn op de werkplek. Als zorgorganisatie wil je zoveel mogelijk personeel behouden en werkgeluk speelt daarin een grote rol. Bij zorgmedewerkers die te veel stress ervaren, zich niet gehoord voelen of door een andere reden niet gelukkig zijn, ligt uitval veel meer op de loer. Voor het realiseren van duurzaam inzetbaar zorgpersoneel heeft een organisatie een uitgebreid beleidsplan nodig die goed moet worden doorgevoerd. Medewerkers betrokken houden, aandacht voor persoonlijke ontwikkeling als ook mentale en fysieke belasting verdienen zeker een plek in dat beleidsplan.
Medewerkers betrokken houden is belangrijk binnen een organisatie. Dit versterkt het positieve gevoel tussen de zorgverlener en de zorgorganisatie. Betrokken houden doe je door een medewerker om inspraak te vragen. Luister naar de verhalen en meningen op de werkvloer. Wat vinden zorgverleners van hun werk? Hoe denken zij over de organisatie? Wanneer er pijnpunten naar voren komen, kan de organisatie hier op tijd op inspelen.
Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat persoonlijke ontwikkeling bijdraagt aan het zelfvertrouwen van medewerkers en dit heeft een positieve uitwerking op het werkgeluk. Als medewerker wil je van toegevoegde waarde zijn en daar draagt groei en ontwikkeling aan bij. Als organisatie kun je daarom een breed opleidingsaanbod aanbieden. Beperk je hier niet alleen tot het opdoen van vaktechnische kennis via cursussen en trainingen, maar ook opleidingen die te maken hebben met de persoonlijke ontwikkeling, zoals mindfulness.
Zoals eerder aangegeven maken zorgmedewerkers meer gebruik van psychische zorg dan gemiddeld. Dit kan te maken met de mentale belasting die zij ervaren, welke kan ontstaan door teveel werkdruk en het ervaren van een te grote verantwoordelijkheid. Deze belasting zorgt voor werkstress, wat te herkennen is door hoofdpijn, oververmoeidheid of bijvoorbeeld een burn-out. Als organisatie kun je deze mentale belasting voorkomen, door écht aandacht te hebben voor je medewerker. Daarnaast zorgt deze coronacrisis ervoor dat medewerkers heftige dingen zien en meemaken. Is er iemand aanwezig op de werkplek bij wie de zorgverleners terecht kunnen? Als organisatie kun je intervisie inzetten. Kijk naar de moeilijkheidsgraad van de taken, de afwisseling, de tijdsdruk, het werktempo en bovendien de ondersteuning die erbij gegeven wordt. Welke veranderingen kun je hierin maken?
In de zorg bestaat een deel van het werk uit fysieke taken. Om klachten bij zorgverleners te voorkomen, is het van belang dat ze bij hun werkzaamheden de juiste houding aannemen, beschikbare hulpmiddelen gebruiken en een collega om hulp kunnen vragen. Daarnaast kun je als organisatie jouw medewerkers stimuleren om hun conditie op pijl te houden. Een goede conditie draagt bij aan het voorkomen van klachten. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een fietsplan of een abonnement op de sportschool. Wanneer een medewerker toch klachten krijgt, is het belangrijk dat ze bij hun werkgever terecht kunnen. Als werkgever kun je dan een afspraak maken bij een arbeidsfysiotherapeut.
Wanneer je jouw beleidsplan wil verbeteren, is het belangrijk is om met je zorgmedewerkers aan tafel te zitten. Ga met ze in gesprek over de bovengenoemde punten. Waar kunnen zaken verbeterd worden? En hoe zouden zij dit dan willen zien? Maak het plan meetbaar, zodat je weet dat je plan ten uitvoer komt en je deze kunt bijstellen wanneer dat nodig is.
Vandaag heb ik een nieuw item toegevoegd aan onze pagina, namelijk: ‘Nieuws’. Belangrijke ontwikkelingen volgen is ontzettend waardevol, zeker in onze branche. Spijker je kennis bij en blijf op de hoogte door onze LinkedIn pagina en Facebook pagina te volgen!
– Myrthe Moet vertellen –