‘Marketing’ en ‘concurrentie’. Het zijn op voorhand geen woorden die bij je te binnen schieten wanneer je denkt aan een ziekenhuis. Echter is het belang van deze twee begrippen in de ziekenhuiszorg snel toegenomen door de toenemende marktwerking van de afgelopen jaren. Ook het personeelstekort en de kritischer wordende (potentiële) patiënten en (potentiële) werknemers zorgen ervoor dat ziekenhuizen onderscheidend moeten zijn van de concurrentie. Maar hoe kan een ziekenhuis zich onderscheiden?
Het begint met een strategische positionering die relevant en onderscheidend is. Een onderscheidende positionering geeft potentiële patiënten en potentieel personeel meer reden om voor jouw ziekenhuis te kiezen. Dit geldt ook voor huidige patiënten en huidig personeel: ze zullen minder snel geneigd zijn om over te stappen naar een ander ziekenhuis. Voor een gespecialiseerd ziekenhuis waar specifieke zorg wordt verleend aan mensen met een bepaalde aandoening, is het vaak eenvoudiger om een heldere en specialistische positionering te kiezen. Ook academische ziekenhuizen onderscheiden zich gemakkelijker. Zij kunnen zich onderscheiden door de wetenschappelijke kennis en benadering. Bij een algemeen ziekenhuis is de onderscheidende factor vaak lastiger te bepalen. Een wellicht meer passende manier om onderscheidend te zijn is het formuleren van Unique Selling Points. Is het ziekenhuis bijvoorbeeld innovatief? Benoem dit dan en leg ook uit wat het ziekenhuis zo innovatief maakt.
Content creatie is voor veel organisaties onmisbaar in 2022. Dit geldt ook voor ziekenhuizen. Een voorbeeld van content zijn verhalen over ziekenhuiservaringen, want juist in het ziekenhuis liggen duizenden prachtige verhalen. Er gebeuren hele heftige dingen, maar ook mooie dingen. Door content te creëren geef je al die gebeurtenissen een platform. Daarnaast kan het mensen veel steun en kracht geven om verhalen van anderen te lezen. Potentiële patiënten en potentieel personeel die op het punt staan om voor het ene of het andere ziekenhuis te kiezen zijn vaak geïnteresseerd in de ervaringen van anderen. Een mooi voorbeeld van content creatie d.m.v. ziekenhuiservaringen is de blogpagina van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis. Op hun blogpagina delen ze niet alleen ervaringen van patiënten, maar ook van hun medewerkers.
Een ziekenhuis kan zich ook onderscheiden met het werven van personeel. Dat is zeker met de huidige personeelstekorten van groot belang. Dit kan bijvoorbeeld door onderscheidende vacatures te schrijven. Een onderscheidende vacature schrijf je o.a. door een pakkende intro te schrijven waarin je je doelgroep direct aanspreekt en door clichés te vermijden. Met clichés bedoel ik woorden die je vaak terugziet in vacatures. Een voorbeeld van een cliché is: ‘je bent proactief’. Wat bedoel je daar precies mee en waarom is dit belangrijk? Verander het bijvoorbeeld in: ‘je kijkt verder dan je neus lang is, want…’.
Ook kan een ziekenhuis onderscheidend zijn met unieke secundaire arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld extra vakantiedagen voor niet-rokers. Daarmee wordt ook nog eens de gezondheid van de medewerkers gestimuleerd. Wil je meer informatie over het binden van ziekenhuispersoneel? Lees dan de blog van mijn collega Myrthe!
Als online marketeer kan ik zeggen dat een onderscheidende positionering en content creatie zeer belangrijk is voor élke organisatie. Organisaties dienen in te spelen op de huidige markt en de behoeften van de doelgroep. Gelukkig heb ik tijdens het onderzoeken voor het schrijven van deze blog al een aantal ziekenhuizen gezien die hieraan meedoen!
Liefs,
Chantay