De afgelopen week heb ik Bas geïnterviewd in Breda. Bas werkt nu al een tijdje voor zorgdesQ en heeft al een aantal kandidaten aan ons weten te binden. Hij is een humoristische collega en heeft een hoop zelfspot. Daarnaast denkt Bas graag mee met andere afdelingen, waaronder team Marketing. Dit liet hij al gelijk op zijn eerste werkdag zien. Nieuwe collega’s krijgen namelijk altijd een marketingintroductie en Bas stelde meteen veel vragen en had toffe ideeën. Ben je nou benieuwd waar Bas zichzelf ziet over 5 jaar en welke tip hij meegeeft aan beginnende recruiters? Lees dan mee met het interview!
Bas werkt onder anderen samen met recruiter Nienke op onze vestiging in Breda. Toen ik vroeg om wat over Bas te vertellen was ze meteen enthousiast!
Nienke: “Bas en ik zijn eigenlijk bijna tegelijk bij zorgdesQ begonnen. Ik had één maand voorsprong. Mijn persoonlijkheid is nogal uitgesproken en Bas is meer iemand die de kat uit de boom kijkt. Toen ik Bas wat beter leerde kennen kwam de slappe humor naar voren, waar hij inmiddels bekend om staat op kantoor. Bas is een enthousiaste collega, die altijd voor je klaar staat, met gemotiveerde nieuwe ideeën komt en die altijd tijd heeft om te luisteren als je iets kwijt wil. Na heel wat inside jokes zijn we een half jaar verder. In het afgelopen half jaar zijn we dikke maatjes geworden. Ik ben blij dat ik mijn bureau met hem mag delen.”
Thymen: “Hoe ben je bij zorgdesQ terecht gekomen?’’
Bas: “Ik heb, voordat ik bij zorgdesQ begon, een tijdje een adviesfunctie gehad in senioren veiligheid. Ik was heel erg zoekende in wat ik wilde doen. Na zeven jaar fotografie wilde ik toch weer iets met sales doen. Ik besefte dat ouderen heel anders leven dan dat ik dacht. Je rijdt vaak langs seniorenwoningen en ik wilde daar graag iets voor betekenen. Een hele opleiding volgen vond ik iets te veel. Mijn zusje werkt al een tijdje bij een ander recruitment bureau en dat leek mij ook wel wat.
Online zag ik een vacature van zorgdesQ met een opleidingstraject tot recruiter én ook nog eens zorg gerelateerd. Dat was voor mij de beste combinatie. Het eerste gesprek was erg leuk en uitgebreid. Er hing een hele goede sfeer. Na het gesprek wist ik dat ik hier graag wilde werken. Mijn tweede gesprek was in Oss en dat gesprek was ook goed. Ik denk dat het wel 2 uur heeft geduurd.”
Thymen: “Wat doe je graag in je vrije tijd?”
Bas: “Vrije tijd heb ik niet zo veel. De dagen dat ik tijd over heb ben ik vaak bij vrienden in Amersfoort en zo niet dan ben ik met allerlei andere dingen bezig. Stilzitten is niks voor mij. Vaak maak ik een afspraak met mezelf dat ik in het weekend even niks ga doen maar na een ochtend niks doen verveel ik me al. Ook doe ik nog een stukje fotografie voor kennissen en wat leuke dingen met mijn vriendin, of websites bouwen.”
Thymen: “Waar zie jij jezelf over 5 jaar?”
Bas: “Dat vind ik een lastige vraag. Ik ben niet iemand die ergens snel weg is. Ik groei liever binnen een organisatie. Ik ben ook benieuwd te zien wat er met zorgdesQ gebeurt. In hoeverre het bedrijf groeit en welke functies erbij komen. Ik vind het belangrijk dat ik mezelf ergens kan ontwikkelen en de mogelijkheid heb tot doorgroeien en dat is gelukkig mogelijk bij zorgdesQ.”
Thymen: “Welke functie bekleed jij binnen zorgdesQ?”
Bas: “Ik ben werkzaam als recruiter. Eigenlijk de contactpersoon tussen kandidaten en opdrachtgever. Ik heb een eigen opdrachtgever portefeuille. Ik plan ook intakes met kandidaten en die match ik met één van mijn eigen opdrachtgevers of de opdrachtgevers van mijn collega’s.”
Thymen: “Hoe ga jij om met werkdruk, en wat doe je om die druk kwijt te raken?”
Bas: “Recruitment is een functie waar het altijd druk is. Je kan een hele goede strakke planning hebben maar die houdt bijna nooit stand. Ik hou niet van dingen die van A tot Z zijn ingevuld en hier heb ik de mogelijkheid om zelf bepaling te geven aan mijn aanpak. Het brengt wel wat verantwoordelijkheid met zich mee, maar daar heb ik geen moeite mee. Al doende leert men.”
Thymen: “Wat is voor jou de grootste uitdaging in jouw rol als recruiter?”
Bas: “Kandidaten voorstellen is makkelijk, maar ik wil ook bijdragen aan een goede werksfeer. Ik wil mijn kandidaten dus plaatsen op een plek dat echt bij ze past. Ik vraag dan ook vaak in mijn intakes wat voor normen en waarden ze belangrijk vinden. Zo kan ik zien wat hun drive is en of de opdrachtgever dezelfde normen en waarden heeft.”
Thymen: “Wat is jouw guilty pleasure?”
Bas: “Mijn guilty pleasure is eigenlijk het afstruinen van verschillende Kringlopen om goedkope spulletjes te vinden om te verkopen voor meer. Ook luister ik graag naar podcasts in de auto, maar wel echt alleen over onderwerpen die mij interesseren.”
Thymen: “Welke tip zou jij meegeven aan beginnende recruiters?”
Bas: “Maak veel notities en werk zo gestructureerd mogelijk. Probeer verder te kijken naar alleen wat mensen willen. Maak een connectie. Je moet aan het einde van een gesprek weten wat iemand motiveert en stimuleert. Alleen zo kan je de beste match maken en de kandidaat helpen aan een nieuwe en de juiste baan!”
Thymen: “Wat is je favoriete automerk als autoliefhebber?”
Bas: “Mijn favoriete auto als ik moet kiezen is dan de Nissan Skyline of de Porsche Panamera sport Turismo. Ik ben een fan van de snelle japanners uit de jaren 90 en 2000. Ik heb niks met de auto’s van nu. Ik moet een auto kunnen horen brommen dus van elektrische auto’s word ik niet echt warm. Die oude auto’s zijn nog puur. Ik ging vroeger ook naar veel auto events waar ik blogs over schreef. Dat is een beetje uit de hand gelopen. Ik had na een tijdje een half miljoen mensen die mijn website bekeken per maand. Toen ben ik eigenlijk mijn foto’s van de auto’s gaan verbeteren en zo is mijn passie voor fotografie ontstaan. Waar ik daarna 7 jaar in heb gewerkt.”
Thymen: “Waar zou je graag een keer heen willen?”
Bas: “Ik zou heel graag naar Japan willen vanwege de cultuur. Ik vind het stedelijke gedeelte en de oudere dorpjes geweldig. Daarnaast is ook het eten geniaal. De dorpjes (het echte Japan) dat spreek mij erg aan door de tradities. Daar zitten mensen die echt nog trots zijn op wat ze doen. Echte vaklui, de oude cultuur, wijsheden en de spreuken die ze daar hebben zijn jaren oud en nog steeds relevant.”
Ik denk dat Nienke Bas heel goed heeft omschreven en dat Bas van humor houdt is wel duidelijk. Ik heb met Bas een goeie connectie gemaakt op het teamweekend en ik merk dat hij een toegankelijke en vriendelijke collega is. Zo is Bas ook veel actief op LinkedIn en houdt er dan ook van om een mooie tekst te schrijven die hij verwerkt in zijn creatieve posts. Zeker de moeite waard om zijn profiel eens te checken en te connecten dus!
Groetjes,
Thymen