Heb jij er weleens over nagedacht om als ambulant behandelaar in de verslavingszorg te gaan werken? Of ben je ooit gewoon nieuwsgierig geweest naar wat het werken in de verslavingszorg inhoudt? Dan kun je hier het best eens met een ervaringsdeskundige over in gesprek gaan, of wij doen het voor je! Zelf heb ik namelijk verschillende vriendinnen die in de zorg werken, dus ik hoor geregeld alle ins en outs over hun werk. Zo ook van Shahana, die 3 maanden geleden overstapte naar een andere afdeling binnen een verslavingszorginstelling. Toch mooi als je binnen een organisatie kan overstappen en hier opnieuw met veel plezier aan het werk bent.
Shahana is 28 jaar en dit is de tweede zorgorganisatie waar ze aan de slag ging, ondertussen alweer ruim 3,5 jaar geleden. Eerst werkte ze 3 jaar als sociotherapeut in de kliniek waar cliënten opgenomen werden, nu als ambulant behandelaar waar ze meer op pad is en regelmatig werkt. Want waar de één het wel prettig vindt om onregelmatig te werken, liep Shahana hier steeds meer tegenaan. Voornamelijk de nachtdiensten waren na 3 jaar wel genoeg geweest. Tijd voor een switch dus en een interessant verhaal voor onze lezers die meer willen weten over het werken binnen de GGZ!
Myrthe: “Waarom heb je in eerste instantie gekozen om bij deze organisatie te werken?’’
Shahana: “Goede vraag, dat is alweer een tijd geleden. Eerst werkte ik bij een organisatie waar ik niet op mijn plek zat. Zoekende op internet kwam ik per toeval op deze vacature uit. Eigenlijk heb ik altijd al wel interesse gehad in de verslavingszorg en ik was erg benieuwd naar het werken met deze doelgroep. Toen ik net van school kwam, vond ik dat zelf nog te snel. Ik had namelijk het idee dat je daar wel wat ervaring voor opgedaan moest hebben. Toen ik opnieuw ging zoeken had ik deze natuurlijk al!’’
Myrthe: “Hoe ziet een werkdag eruit voor jou als ambulant behandelaar?’’
Shahana: “We beginnen in de ochtend met een gezamenlijk overleg, waar ook artsen, regie behandelaren en andere ambulant behandelaren aanwezig zijn. Daarin worden de cliënten die klinisch opgenomen zijn besproken en er is ruimte om dingen waar je tegenaan loopt te bespreken. Vaak zijn dit zaken die cliënt gerelateerd zijn en de opstart duurt een half uur.’’
Shahana: “Na het ochtendoverleg gaat iedereen z’n eigen weg. Dat betekent dat ik bijvoorbeeld aan de slag ga met administratie, zoals zorgplannen bijwerken of brieven schrijven naar huisartsen. Of ik heb een cliëntafspraak op kantoor, dat zijn behandelgesprekken die gericht zijn op de juiste behandeling. Het kan ook zijn dat ik op huisbezoek ga. De gesprekken variëren van intakegesprekken tot gesprekken verder in het traject. Verder heb ik ook nog wel eens videobelafspraken, bijvoorbeeld als een cliënt zijn/haar medicatie onder toezicht moet innemen. Ook is er altijd veel contact via WhatsApp met cliënten, bijvoorbeeld als ze vragen hebben.’’
Het werken als ambulant behandelaar is in principe op locatie, indien nodig is er ook de optie om thuis te werken.’’
Shahana: “Er is iedere doordeweekse dag een collega die ‘achterwachtdienst’ heeft van 09:00 tot 17:00. Diegene is dan telefonisch bereikbaar en kan tegelijkertijd administratieve zaken regelen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een huisarts een terugbelverzoek achterlaat, of dat iemand van de apotheek belt dat er een medicijn niet is. Degene met achterwachtdienst pakt dit dan op.’’
Myrthe: “Kom je als ambulant behandelaar altijd toe aan pauze?’’
Shahana: “Het is een ongeschreven regel om geen afspraken te plannen tijdens de pauze, dus ja, eigenlijk zo goed als altijd. Om half 1 hebben we een vast pauzemoment en iedereen maakt daar wel ruimte voor. Het wisselt met hoeveel mensen je aan tafel zit, vaak zijn we met zo’n 6-8 collega’s, dus dat is gezellig!’’
Myrthe: “Wat maakt het werk als ambulant behandelaar zo leuk en interessant?’’
Shahana: “Geen dag is hetzelfde. Als je een gesprek aangaat met een cliënt weet je nooit waar diegene mee gaat komen. Het is ook altijd afwachten of het gelukt is om nuchter te blijven. Als het niet lukt, is het de vraag wat we samen kunnen inzetten om het de volgende keer wel te laten lukken. Er is aandacht voor de dingen die goed gaan, maar ook ruimte en aandacht om stil te staan bij de dingen die niet goed gaan en te kijken wat de cliënt nog mist. Verder krijg ik een voldaan gevoel als het traject van de cliënt goed verlopen is, diegene clean is en uitgeschreven kan worden.’’
Myrthe: “En wat kan lastig zijn?’’
Shahana: “In mijn functie heb ik veel verantwoordelijkheid en ik werk veel solistisch. Dit maakt dat het soms lastig te controleren is of je echt op de goede weg bent. Eigenlijk ziet niemand de gesprekken die je voert en hierdoor moet ik echt op mijn eigen kennis en gevoel vertrouwen.’’
Myrthe: “Heb je weleens te maken met agressie en hoe ga je hiermee om?’’
Shahana: “Tot nu toe ben ik nog weinig in aanraking gekomen met agressie. Als ik van tevoren weet dat er een kans is op agressie, weeg ik goed af of ik alleen of samen met een collega naar een cliënt ga. Goed inlezen en goed uitvragen van tevoren is belangrijk om een risicotaxatie op te maken. Verder is het belangrijk dat wanneer de gemoederen hoog oplopen, je het kort houdt en het gesprek een andere keer vervolgt. Dit voor de veiligheid van jezelf en die van de cliënt. Verder zal ik heftige situaties altijd nabespreken met collega’s.’’
Myrthe: “Welke werkervaring als ambulant begeleider zal je altijd bijblijven?’’
Shahana: “Er zijn natuurlijk wel meerdere cliënten die je bijblijven. Wat ik wel bijzonder vind is dat ik een cliënt uit de kliniek nog ken die toen heel slecht binnenkwam. Inmiddels is hij zo erg opgeknapt, is hij zijn leven weer aan het opbouwen en gaat hij ook weer naar werk toe. Het maakt me wel trots dat hij zo vooruit is gegaan.’’
Myrthe: “Wat raad je aan studenten aan die nog twijfelen over de richting?’’
Shahana: “Zelf heb ik het als prettig ervaren dat ik eerst klinisch heb gewerkt, dus op locatie waar cliënten zijn opgenomen in een behandelsetting. Hier werkte ik veel samen met collega’s op de groep. Nu als ambulant behandelaar heb ik toch wat meer verantwoordelijkheid en werk ik meer alleen. Als je twijfelt om de verslavingszorg in te gaan is het belangrijk om je van tevoren goed te verdiepen in wat het precies inhoudt. Als je meer vertrouwen wil krijgen in je eigen kennis en kunnen, kies dan voor een functie waar je veel in een team werkt en van je team kunt leren.’’
Myrthe: “Welke eigenschappen moeten jouw toekomstige collega’s hebben?’’
Shahana: “Het is in deze functie belangrijk om stressbestendig te zijn, want het is heel dynamisch werken en het is constant schakelen. Je kan wel bedacht hebben om bij een cliënt langs te gaan, maar als er een crisissituatie is, gaat dat op dat moment voor. Je agenda wordt dus vaak gevuld met zaken die je van tevoren niet weet. Daarnaast moet je flink wat eigen initiatief kunnen nemen, zeker in het vinden van je plek in het team. Je hebt collega’s met drukke agenda’s, dus trek ze zelf aan hun jasje als je iets van ze nodig hebt. Het is ook belangrijk dat iemand nieuwsgierig is, want er komt veel informatie op je af. Ook moet je communicatief sterk zijn, want ondanks dat je veel solistisch doet, heb je alle disciplines in je team nodig. Je moet kunnen schakelen met alle betrokken partijen. Verder ook zeker een goede dosis humor, want we maken wel is grapjes die eigenlijk ‘net niet’ kunnen.
Myrthe: “Wat kunnen organisaties volgens jou doen om meer zorgpersoneel aan te trekken of te behouden?’’
Shahana: “Heb als organisatie oog voor de druk die het werk met zich meebrengt. Soms is de werkdruk erg hoog en kan de caseload groot zijn. Aandacht voor het verlagen van die werkdruk zal in iedere zorgorganisatie een positief effect hebben. Daarbij wil je als zorgmedewerker waardering voelen vanuit de organisatie. Met persoonlijke aandacht voor iedere medewerker kom je als organisatie al een heel eind. Ook kan er een blijk van waardering zitten in een hoger salaris.’’
Hopelijk heb je na het lezen van dit interview net zo’n duidelijk beeld gekregen over het werken als ambulant behandelaar als ik. Heb jij zelf nog een andere vraag aan Shahana? Mail deze dan naar myrthe.moet@zorgdesq.nl, dan zorg ik ervoor dat jij daar antwoord op krijgt. Wel handig en leuk hoor zo’n privénetwerk in de zorg. Verhalen uit de praktijk geven nou eenmaal een goed kijkje achter de schermen en die heb jij als zorgdesQ-lezer nu ook!
Liefs, Myrthe
P.S. Ben jij benieuwd naar andere informatieve blogs over de GGZ? Bekijk dan onze blogpagina!