Generatie Z, ook wel ‘de ongrijpbare generatie’ genoemd, betreed langzamerhand de arbeidsmarkt of is al aan het werk. Is jouw organisatie daar klaar voor? Wij geven je graag een duwtje in de goede richting. In deze blog bespreken we onder andere wat generatie Z typeert, welke unieke bijdrage zij kunnen leveren aan de zorg en misschien nog wel het belangrijkste: hoe je ze bereikt, boeit en bindt aan jouw organisatie.
Generatie Z
Een belangrijke vraag om deze blog mee te beginnen is: wie behoren tot generatie Z? Je zou denken dat daar een simpel antwoord op te formuleren is. Maar de exacte indeling van generaties is moeilijk scherp te krijgen. Eerder schreven we een blog over verschillende generaties op de werkvloer. In deze blog vind je een wetenschappelijk gevalideerde versie die in Nederland wordt gebruikt. Volgens die informatie is Generatie Z geboren tussen 2000 en 2015. Het is een groep die nu volop aan het studeren is en waarvan de eersten de arbeidsmarkt hebben betreden.
Wat typeert generatie Z? Velen omschrijven deze groep als ‘digital natives’. Ze kennen geen leven zonder internet. Ieder jaar werd er wel een nieuwe technologie geïntroduceerd die ze snel leerden kennen. Dat verklaart hun goede digitale skills.
De unieke bijdrage van generatie Z aan de zorg
Om het tekort aan medewerkers op te vangen, is het noodzakelijk dat een grote groep jongeren kiest voor een baan in de zorg. Maar buiten het personeelstekort om kan deze generatie nog veel meer bijdragen aan de sector. De technologische ontwikkelingen in de zorg schieten namelijk als paddenstoelen uit de grond en generatie Z wordt gezien als de drijvende kracht achter innovatie in de zorg. Zij kennen de mogelijkheden van digitalisering als geen ander en kunnen nieuwe technologieën vaak snel eigen maken.
Inspelen op generatie Z
Maar de grote vraag is: hoe zorg je er als organisatie voor dat jongeren kiezen voor de zorg? Tegenwoordig liggen de banen immers voor het oprapen en er bestaan nog veel misvattingen over de sector. Uit onderzoek is gebleken dat jongeren vaak een eenzijdig en verkeerd beeld hebben over werken in de zorg, terwijl het juist zoveel carrièrepaden en ontwikkelingsmogelijkheden biedt. Het is belangrijk om goed na te denken over hoe je generatie Z bereikt, boeit én aan je organisatie bindt.
Generatie Z bereiken
Hoe je generatie Z kunt bereiken? Het zal je niet verbazen: gebruik digitale media. Zorg er dus voor dat de website en alle andere communicatie geschikt is voor mobiel gebruik. Daarnaast wil deze groep graag overtuigd worden en zelf ervaren. Laat zien hoe leuk werken in jouw organisatie is. Nodig ze bijvoorbeeld uit om een dag mee te lopen. Vlotte communicatie is ook iets wat deze generatie belangrijk vindt. Laat ze niet wachten, antwoord zo snel mogelijk en durf informeel te zijn.
Generatie Z boeien
Er zijn verschillende dingen die een zorgorganisatie kan doen om aantrekkelijk te zijn voor jongeren. Zoals het denken aan een goede privé-werkbalans en het creëren van transparantie en korte communicatielijnen. Daarnaast vinden jongeren geld verdienen natuurlijk belangrijk, maar ze zijn ook gevoelig voor andere vormen van beloning. Denk hierbij aan het krijgen van vrijheid wat betreft het zelf indelen van werktijden. Ze willen graag meebepalen hoe hun werk er uit ziet, zodat het goed aansluit op hoe ze hun leven willen leven.Communicatie is hierbij het belangrijkste sleutelwoord: generatie Z snapt ook dat niet alles mogelijk is, maar ze zien wel graag dat je je best doet en dat je ze ergens tegemoetkomt.
Generatie Z binden
Nu je ze hebt bereikt en hebt weten te boeien is het belangrijk om energie te steken in het binden van deze groep aan je organisatie. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een persoonlijk ontwikkelplan of het toewijzen van een mentor. Generatie Z wil graag werken met mensen die ze kunnen benaderen voor advies of die ze helpt met het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Daarbij is het belangrijk om na te denken over hoe je samenwerkt met deze groep. Generatie Z is vooral onder de indruk van mensen die authentiek overkomen en inhoudelijk overwicht hebben. Hiërarchie en autoriteit hebben ze weinig mee. Ze verwachten dan ook dat hun leidinggevende verbindt, hen gelijkwaardig behandelt en tussen de mensen staat.
De indeling van generatiegroepen is een handig hulpmiddel om de jongeren van nu beter te begrijpen, want veel kenmerken die generatie Z heeft maken hen anders dan eerdere generaties. Tegelijkertijd is het denk ik niet altijd zo zwart-wit. Ieder mens is anders. Wie weet herkent een millennial zichzelf wel veel meer in de kenmerken van generatie Z. En daarbij: Je bent zo jong als je jezelf voelt toch? 😉
Liefs,
Julia