Ziekenhuiszorg

Het binden van ziekenhuispersoneel

15 juni 2022

Dat er veel verplegend personeel vertrekt bij een organisatie, is een signaal dat opgepikt moet worden. Ook in ziekenhuizen komt dit probleem voor en wordt er niet altijd genoeg geïnvesteerd in het binden van personeel. Zonde, tevreden personeel zorgt er niet alleen voor dat zij willen blijven werken in het ziekenhuis, maar zorgt ook voor meer betrokkenheid, een hogere productiviteit en minder ziekteverzuim. Wat kunnen ziekenhuizen doen om dit te waarborgen?

Het binden van ziekenhuispersoneel

Gezien en gehoord voelen

Ziekenhuispersoneel wil zich gezien en gehoord voelen. Wanneer een leidinggevende advies geeft, is het van belang dat diegene weet waar het om gaat. Niet alleen door verhalen, maar door zelf ook af en toe aanwezig te zijn op de afdeling. Wees oordeelloos en luister reflectief. Daarmee bedoelen we dat je aan de ander terug geeft wat je vermoedt wat diegene bedoelt te zeggen. Ook is het belangrijk dat personeel niet het gevoel heeft dat gevoelens ‘goed’ of ‘fout’ zijn. Laat je personeel zelf nadenken over een mogelijke oplossing als er een probleem is ontstaan.

Competenties en kwaliteiten goed inzetten

Als direct leidinggevende heb je een belangrijke rol als het gaat om talentontwikkeling van ziekenhuispersoneel. Je kan het verschil maken door de focus te leggen op de talenten van de medewerkers. Leid geen mensen meer op op basis van hun zwakke punten, maar juist op basis van hun talenten. Opleidingen doen die goed aansluiten op hun talenten, zorgt ervoor dat ze duurzaam ingezet kunnen worden. Persoonlijke aandacht voor talenten, leidt tot zelfvertrouwen en dit is een belangrijke voorwaarde voor het gevoel van geluk. 

Wij vroegen aan onze zorgcollega’s die in het ziekenhuis werken: ‘Wat kan ervoor zorgen dat je langer in dit ziekenhuis wil blijven werken?’ Hierop kregen we de antwoorden: ‘’Ik wil graag meer training/scholing om me verder te professionaliseren. Persoonlijke aandacht hierbij is altijd prettig.’’ En: ‘’Zolang ik dit werk leuk vind, blijf ik. Ik ben al 50 jaar verpleegkundige en doe het nog steeds met plezier.’’ Zorg als leidinggevende dus dat het werk leuk blijft en onderzoek wat dat voor iemand inhoudt.

Investeer in het teamgevoel

Hoe meet je de sfeer in het team van een ziekenhuis? Volgens Zorgvisie kiezen veel ziekenhuisdirecties voor een medewerkersonderzoek (MO). Er wordt dan aan individueel zorgpersoneel gevraagd hoe zij het teamgevoel ervaren. Doe als leidinggevende onderzoek en vraag naar de behoeftes omtrent het versterken van het teamgevoel. Houd bijvoorbeeld een korte enquête, zodat je zoveel mogelijk respons krijgt. Of nog beter: ga met iedereen individueel in gesprek. Heeft jouw ziekenhuispersoneel meer behoefte om gezamenlijke successen te vieren of juist aan een teamuitje? Investeer hier dan in. 

Vergeet flexkrachten niet!

Flexkrachten komen en gaan in ziekenhuizen en andere zorginstanties. Toch spelen zij een belangrijke rol in de organisatie. Het gaat erom dat er een stabiel team wordt gevormd. Of je nou hetzelfde ziekenhuispersoneel in het team houdt of niet, zorg dat er een teamgevoel is bij degenen die er op dat moment werken. Zij horen immers ook bij het team. Een kandidaat van ons gaf aan: ‘’Soms word je als flexer van hot naar her gestuurd en dat geeft soms het gevoel dat je met niemand een band opbouwt.’’ Een teken dat ook flexkrachten behoefte hebben aan het teamgevoel! Zodra die er is, is er een grotere kans dat ook flexers willen blijven werken in het ziekenhuis.

Niet al het ziekenhuispersoneel weet zeker dat dit het werk is wat bij diegene past. Dat is ook logisch! Hoe fijn is het om de mogelijkheid te krijgen om te ontdekken wat er wel bij je past? Of dit juist te herontdekken, net zoals onze kandidaat Floor: ‘’Ooit ben ik mijn zorgcarrière in het ziekenhuis begonnen. Dat vond ik toen helemaal niet leuk en dit was een persoonlijke teleurstelling. Via zorgdesQ krijg ik nu de kans om het nog eens te proberen.’’ In deze steeds flexibelere arbeidsmarkt, zorgt flexibiliteit ook voor meer binding met personeel!

Liefs, Myrthe