Bij zorgdesQ vinden we werkgeluk natuurlijk ook belangrijk. Medewerkers kunnen zelf bijdragen aan hun eigen werkgeluk, maar ook de organisatie kan investeren in het werkgeluk van medewerkers. In onze vorige blogs hebben we geschreven over hoe je als zorgorganisatie investeert in werkgeluk en hoe je samen met collega’s kan werken aan werkgeluk. In deze blog gaan we het hebben over hoe zorgdesQ investeert in het werkgeluk van haar medewerkers. Om daarachter te komen laten we de seniors en managers van team desQ aan het woord!
Binnen onze organisatie hebben we verschillende afdelingen met ieder een senior en/of manager. De afdelingen binnen zorgdesQ zijn: sales, recruitment, administratie en marketing. Bij zorgdesQ doen we het samen, maar natuurlijk heeft iedere leidinggevende een eigen leiderschapsstijl en functioneert ieder team anders. Om erachter te komen hoe zorgdesQ investeert in het werkgeluk van team desQ, heb ik de vraag gesteld aan de seniors en managers. Daar kwamen vrijwel dezelfde antwoorden uit. De volgende topics kwamen naar boven:
Bij zorgdesQ zeggen we: “alles wat je aandacht geeft groeit.” Persoonlijke aandacht staat bij ons hoog in het vaandel. Niet alleen voor onze kandidaten, maar ook voor onze interne medewerkers. Persoonlijke aandacht wordt o.a. gegeven door individuele gesprekken te voeren met de medewerkers. Dit zijn niet alleen informele gesprekken, maar hier wordt écht een formeel moment voor ingepland. Natuurlijk worden er door de dagen heen ook informele gesprekken gevoerd, maar het is goed om hier ook een formeel moment voor te prikken in ieders agenda. Tijdens deze gesprekken worden er niet alleen werkinhoudelijke zaken besproken, maar ook privé-gerelateerde zaken. Op die manier kunnen we bijvoorbeeld meedenken aan een goede werk-privébalans.
Myrthe M.: “Belangrijk hierbij vind ik om zonder oordeel te luisteren. Dat stukje persoonlijke aandacht is in onze gehele organisatie belangrijk. In ons team bespreken we geregeld onze doelen en verdelen we de taken, zodat ieders kwaliteiten op de juiste manier worden ingezet. Interesse in elkaar tonen, gaat bij ons eigenlijk automatisch. Daarnaast zijn we er ook voor elkaar als er wat speelt.”
Complimenten krijgen is goed voor de mentale gezondheid. Het versterkt iemands zelfbeeld, waardoor in zijn/haar hersenen dopamine aan wordt gemaakt. Dopamine is een stof die zorgt voor een positief gevoel. Daarnaast zorgen complimenten ook nog eens voor meer verbinding met elkaar én motiveert het medewerkers. Met gemotiveerde medewerkers, wordt er natuurlijk beter gepresteerd. En eerlijk, wie houdt er nou niet van complimenten?
Myrthe N.: “Ik sta stil bij successen die collega’s boeken, dit doe ik door ze te complimenteren als ze bijvoorbeeld een plaatsing hebben gerealiseerd. Positiviteit delen met het team, dat vind ik belangrijk.”
Als medewerkers hun kennis en vaardigheden op bepaalde gebieden ontdekken of verbeteren, kunnen ze uiteindelijk effectiever en efficiënter werken. Maar ook de medewerkers zelf hebben baat bij (persoonlijke) ontwikkeling, aangezien we als mens de behoefte hebben om te blijven leren en ontwikkelen. Bij zorgdesQ doen we dit o.a. door medewerkers de ruimte te geven om hun werk naar eigen inzicht in te delen, feedback te geven én te vragen.
Ellen: “Echt ‘werkgelukkig’ zijn betekent voor mij dat je werk hebt waar je voldoening uit haalt, waarbij je gemotiveerd wordt en waarvoor je je verantwoordelijk voelt. Daarnaast dragen een gezonde werksfeer, duidelijke doelen, goede relaties op de werkvloer en de mogelijkheid om je te ontwikkelen bij aan het werkgeluk. Ik zal hier dan ook alles aan doen zodat onze collega’s dit ook zo voelen.”
“We doen het samen” is een uitspraak die je bij ons op de werkvloer vaker hoort vallen. Samenwerken en werken aan een gezamenlijk doel is voor ons erg belangrijk. Ieder jaar starten we met de Qonference om het nieuwe jaar in te luiden en het oude jaar af te sluiten. Tijdens de Qonference worden o.a. de organisatiedoelen bekend gemaakt. Daarnaast kicken we iedere dag af met een gezamenlijke dagstart en houden we regelmatig sparringsessies met het team. We kunnen hard werken en tegelijkertijd is er op de werkvloer genoeg ruimte voor humor.
Jordy: “Investeren in het werkgeluk van team desQ doe ik door de tijd te nemen voor de medewerkers en te luisteren naar wat zij écht willen. In goed overleg is veel mogelijk. Onze slogan is ‘laat je groeien’. Dit doen we bij zorgdesQ samen. Samen zaken oppakken, bekijken en elkaar helpen.”
Zelf ervaar ik de één-op-één gesprekken met mijn senior Myrthe M. als heel fijn. Binnen ons team kunnen wij op ieder moment van de dag zaken met elkaar bespreken, maar een vast moment is toch wel erg handig. Daarnaast werkt het krijgen van complimenten voor mij ook erg motiverend. Het is natuurlijk altijd fijn om te horen dat je iets goed doet. Gelukkig kan Myrthe dat heel goed, want aan complimentjes niks te kort!
Liefs,
Chantay