De vraag naar zorg blijft maar stijgen, ook binnen de GGZ. De wachtlijsten in de Geestelijke Gezondheidszorg blijven lang en dat is een feit dat je wellicht niet is ontgaan. Naast de lange wachtlijsten zijn er natuurlijk nog een aantal belangrijke trends en ontwikkelingen binnen de branche. Welke dat zijn lees je in deze blog!
Dit zijn een aantal belangrijke trends en ontwikkelingen binnen de GGZ:
Tekort aan de juiste zorgprofessionals. Terwijl het aantal patiënten toeneemt, stijgt ook het personeelstekort in de GGZ. Er wordt te weinig goed gekwalificeerd personeel opgeleid en de werkdruk binnen de GGZ is zo hoog dat veel zorgprofessionals besluiten minder te gaan werken. Met als gevolg dat de wachttijden lang zijn en alleen maar langer worden. Om deze wachtlijsten aan te kunnen pakken zijn verschillende GGZ-instellingen initiatieven gestart om aan goed gekwalificeerde zorgprofessionals te komen. Als praktijk maak je het verschil door te focussen op je employer branding en de ontwikkeling van zorgprofessionals. Door zorgprofessionals te helpen in de vorm van opleidingen en een goed beleid voor ziekteverzuim, krijgt een praktijk een voorsprong ten opzichte van andere GGZ-instellingen. Met dit soort extra’s bindt een praktijk zorgprofessionals aan zich en wordt de kwaliteit van de zorg verhoogd.
Efficiënter werken is nodig om de stijging van patiënten aan te kunnen. Om de stijgende vraag van patiënten te voorzien dient de GGZ om te schakelen naar een efficiëntere manier van werken. Zorg op afstand kan hier een oplossing voor zijn. Dit kan bijvoorbeeld door preventie: voorkomen is beter dan genezen. De eerstelijnszorg zoals de huisarts speelt hierin een grote rol. Maar ook door eHealth: met apps, games en videobellen wordt zorg op afstand steeds makkelijker. Deze trend sluit ook aan op een trend die in de hele gezondheidszorg speelt, namelijk meer regie voor de patiënt zelf.
Digitalisering is ook binnen de GGZ een belangrijke trend. Het zorgt voor een praktische manier van spreken met de patiënt en minder verzuim onder zorgprofessionals. Naast digitale gesprekken, zijn er ook sociale communicatieplatformen waar je als patiënt met vragen terecht kunt. Er kan in de behandeling gebruik gemaakt worden van het dragen van wearables door patiënten. Ook het invullen van online vragenlijsten is mogelijk. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de Nederlandse zorginstellingen financieel gezien weinig ruimte hebben om te investeren in goede digitalisering. Dit is de reden dat de zorg fors achterblijft qua digitalisering op andere sectoren.
Steeds meer psychologen werken op ZZP basis. Vanwege de huidige arbeidsmarkt werken steeds meer zorgprofessionals binnen de GGZ op ZZP-basis. De huidige arbeidsmarkt is krap, wat maakt dat er een ruim aanbod aan opdrachten is. Het werken op ZZP-basis geeft zorgprofessionals de ruimte om zelf te bepalen hoe hun agenda eruitziet, wanneer ze werken en waar ze gaan werken.
Het zorgprestatiemodel.Het zorgprestatiemodel is vanaf 2022 de nieuwe bekostiging voor de Geestelijke Gezondheidszorg. Het is een bekostiging met eenvoudige regels en duidelijke nota’s. Met eerlijke vergoedingen voor gepaste zorg. En met niet meer administratie dan nodig is. Het zorgprestatiemodel is een model voor prestatiebekostiging.De ‘prestaties’ bepalen welke vergoeding een zorgaanbieder krijgt voor geestelijke gezondheidszorg. Een prestatie is in het nieuwe model bijvoorbeeld een consult. Of een overnachting in de kliniek. Het model biedt veel voordelen ten opzichte van de oude bekostiging. Het belangrijkste kenmerk is eenvoud. De prestaties op de rekening worden duidelijk herkenbaar. Ze zijn dan makkelijker te controleren voor patiënt en zorgverzekeraar.
Veel vraag naar praktijkruimte. Door de groeiende vraag naar GGZ is er ook een groeiende vraag naar praktijkruimte. Een GGZ-instelling dient aan forse eisen te voldoen, bijvoorbeeld geluidsdichte spreekkamers. Dit maakt het soms lastig het juiste pand te vinden. Daarnaast moet een kantoorgebouw per 1 januari 2023 minimaal energielabel C hebben. Voor GGZ-instellingen is het dus van belang om dit ook mee te nemen in hun strategie. Bepaal bijvoorbeeld hoe je gebouwen kunt verduurzamen, minder voedsel en medicijnen verspilt en afval op een slimmere manier verwerkt.
Zoals je in deze blog hebt gelezen zijn er vele kansen en uitdagingen voor de Geestelijke Gezondheidszorg. Naar mijn mening benadrukt dit alleen maar nóg meer hoe belangrijk zorgprofessionals en kwalitatief goede zorg zijn. Gelukkig zijn er zoals eerder benoemd manieren voor GGZ-praktijken om hier een steentje aan bij te dragen, bijvoorbeeld door het bieden van opleidingen. Wil je als GGZ-instelling meer informatie over het doorbreken van het taboe op praten over psychische klachten? Klik dan hier!