Zoals vele branches zal ook de ziekenhuiszorg de komende jaren veranderen. Om erachter te komen wat de meest recente trends binnen deze branche zijn, ben ik op onderzoek uitgegaan. Er zijn online vooral veel trends te vinden van een paar jaar geleden, maar via LinkedIn vond ik toch een aantal interessante bijdragen van professionals in de ziekenhuiszorg. Ben jij ook benieuwd welke trends er zijn in de ziekenhuiszorg 2022? Lees dan vooral verder, want ik zet ze voor je op een rijtje.
Patiënten willen steeds vaker eigen regie als het gaat om zorg. Men maakt graag zelf keuzes over hoe en wanneer ze zorg krijgen. Een voorbeeld hiervan zijn zwangere vrouwen. Zij willen steeds vaker een echo dan medisch nodig. Ze willen dit graag voor geruststelling of gewoon om de baby in alle rust te zien bewegen. In het Diakonessenhuis kunnen zwangere vrouwen sinds kort terecht voor een ComfortEcho. Een ComfortEcho is een echo op eigen verzoek.
Van wachtkamer naar woonkamer is een andere belangrijke trend. Naar verwachting zullen er meer behandelingen thuis plaatsvinden waardoor het aantal ziekenhuizen zal afnemen. Technologie is hierbij onmisbaar. Een voorbeeld hiervan is de Healthdot van Philips. Philips Healthdot is een medisch apparaat. Het is een draagbare biosensor waarmee zorgprofessionals niet alleen patiënten in het ziekenhuis, maar ook thuis en tijdens de overgangszorg kunnen bewaken. De biosensor stuurt de hart- en ademhalingsfrequentie naar het ziekenhuis zonder dat de patiënt een hub of mobiele telefoon nodig heeft.
Empowerment voor zorgprofessionals. Het wordt al een tijdje als een trend gezien: de professionals in de zorg meer invloed geven in hun dagelijks werk. In het programma ‘Het Effectieve Ziekenhuis’ gaan verpleegkundigen zelf aan de slag om hun processen te verbeteren. Waarom doen zij dit zelf en niet het management? Zij kennen het werk als geen ander, hebben direct contact met de patiënten en weten waar zij dagelijks tegenaan lopen. Het resultaat: gelukkigere zorgprofessionals, efficiëntere processen en een hogere patiënttevredenheid.
Digitalisering van klantcontact in de zorg. Een voorbeeld hiervan zijn online portals waar patiënten hun medische gegevens kunnen inzien. Toen ik laatst voor een behandeling naar het Radboudumc in Nijmegen was, vroeg ik aan de arts of ik de foto’s van de behandeling kon krijgen. De arts gaf aan dat ik haar een bericht kon sturen en dat zij dan de foto’s naar mij op zou sturen. Ik had geen idee hoe ik de arts een bericht zou moeten sturen. Naderhand kwam ik erachter dat ik alles kon inzien via een online portal. Ik kon zien wie mijn behandelend arts was en ik kon haar via de portal contacteren om de foto’s op te vragen. Super handig dus!
De komst van meer centrale regie op planning en operations, bijvoorbeeld door hospital control centres. Een hospital control center binnen een ziekenhuis kan meerdere functies hebben. Denk aan veiligheid en bewaking, energie en nutsvoorziening, parkeervoorziening, 112-alarmcentrale, crisisbeheer of om inzicht te creëren in patiëntstromen en capaciteitsmanagement. Het control center krijgt nu vaak een meer integrale functie binnen bijvoorbeeld de spoedzorgketen, waarbij het ziekenhuis in direct contact staat met andere ziekenhuizen en hulpdiensten zoals ambulancezorg en crisisdiensten. Het hospital control center is dan veelal gericht op zorgcoördinatie, planning en capaciteitsverdeling.
Digitalisering zien we overal en dus ook in de ziekenhuiszorg. De hierboven genoemde trends in de ziekenhuiszorg hebben niet alleen voordelen voor de patiënten, maar ook voor de zorgprofessionals. Beiden hebben ze meer regie over de zorg. Wel vind ik het belangrijk dat er bij het gebruiken van online portals ook rekening wordt gehouden met de oudere generatie. Dit kan een ziekenhuis doen door de oudere generatie een offline en online optie aan te bieden. Als de oudere generatie een online portal wil gebruiken dan dienen zij goed geïnformeerd te worden.